به سایت شرکت سکام الکترونیک خوش آمدید .

ربات نرم‌افزاری که از انسان می‌آموزد

ربات نرم‌افزاری که از انسان می‌آموزد

ربات نرم‌افزاری که از انسان می‌آموزد

ربات نرم‌افزاری که از انسان می‌آموزد

شاهراه اطلاعات

ماهنامه شبکه 214بسیاری از افراد معتقدند: ابزارهای همراه دیگر آن جذابیت همیشگی را برای مشتریان ندارد و اکنون زمان آن رسیده که امکانات جذاب‌تری را به این محصولات اضافه کنیم. ارتباط مؤثرتر انسان و ماشین با کمک هوش مصنوعی شاید از جمله مواردی باشد که به جذابیت بیشتر تلفن‌های همراه و خدماتی که بر پایه‌ آن‌ها عرضه می‌شوند، کمک کند.

ربات‌های نرم‌افزاری گفت‌وگوگر (چت‌بات) هنوز قادر نیستند به‌طور قانع‌کننده‌ای با انسان‌ها وارد گفت‌وگو شوند. این مذاکره‌‌کننده‌های نرم‌افزاری کاربردهای زیادی دارند،  از ارتباط با اعضای یک گروه اینترنتی گرفته تا راهنمایی مشتریان یک فروشگاه بزرگ آنلاین. بنا بر پیش‌بینی‌ها چت‌بات‌ها تا سال ۲۰۲۰ حدود ۸۵ درصد از بار خدمت‌رسانی به مشتریان را بر دوش خواهند کشید و با پیشرفت روش‌های هوش‌مصنوعی انتظار می‌رود که تبحر بیشتری در کار خود پیدا کنند. 

ربات نرم‌افزاری که از انسان می‌آموزد

شکل۱. وقتی چت‌بات با انسان وارد گفت‌وگو می‌شود، سعی می‌کند میزان رضایتمندی وی را تخمین بزند تا بداند چه زمانی درخواست بازخورد از کاربر کند. بر اساس این مکالمه‌ها، ربات خود را تصحیح می‌کند و عملکردش را بهبود می‌دهد. 

محققانی از مرکز تحقیقات هوش مصنوعی شرکت فیس‌بوک با همکاری دانشگاه استنفورد در پی توسعه نوعی چت‌بات هستند که قادر است از مکالمه‌هایی که با انسان دارد، بیاموزد. به‌بیان‌دیگر، این ربات نرم‌افزاری داده‌های‌ لازم را برای آموزش دادن خود از لابه‌لای گفت‌وگوها استخراج می‌کند. پاسخ‌هایی که انسان به ربات می‌دهد، به‌عنوان داده‌های آموزشی مورداستفاده ربات قرارگرفته و در بهبود عملکرد آن کمک می‌کند. وقتی ربات به این نتیجه می‌رسد که در پاسخ دادن اشتباه کرده، از کاربر درخواست بازخورد می‌کند تا ایرادش را تصحیح کند. با چنین روشی ما رباتی نرم‌افزاری در اختیار داریم که بدون نظارت انسان و تنها بر اساس مکالمه با طرف مقابل خود، میزان رضایت طرف انسانی از مکالمه و بازخوردهای دریافتی، عملکردش را تصحیح می‌کند.